Yin yoga

rondjegeel

Yin Yoga: het antwoord op een gestrest bestaan

Het is een intense en tegelijk rustgevende vorm van yoga. Je geest verstilt. De manier waarop in deze vorm van yoga houdingen worden beoefend, maakt je gewrichten sterker en beweeglijker.

Yin Yoga-houdingen zijn passief en worden lang aangehouden. Van 2 tot wel 5 minuten. Zo rek en stimuleer je bindweefsel. Het gaat dus niet om je spieren, maar om het versterken van het bindweefsel, w.o. gewrichtsbanden en pezen.

Een beginner voelt waarschijnlijk niet of een bepaalde houding impact heeft op de spieren of op het bindweefsel. Maar, door herhaaldelijk en toegewijd oefenen leert men het verschil voelen.

Yin Yoga stimuleert ook opening of ruimte in je lichaam, vooral rond de heupen, het heiligbeen en de rug. Het resultaat? Je beweegt makkelijker, terwijl ook je weerstand verbetert.

Meditatief en rustgevend

Yin Yoga is een mooie tegenhanger van het moderne leven met z’n overdaad aan prikkels. Doordat je langere tijd in een houding blijft, kan je een meditatief en rustgevend effect ervaren. Die stilte, dat is misschien wel het meest kenmerkende van deze yoga-vorm.

Yin Yoga is een goede basis voor

– beoefening van andere dynamische activiteiten, zoals een bepaalde sport of, bijvoorbeeld, Dynamic Yoga.
– compensatie van langdurige en eenzijdige fysieke belasting zoals een zittende houding i.v.m. kantoorwerkzaamheden, autorijden, etc.
– het voorkomen of verhelpen van rugklachten en andere klachten die je mobiliteit kunnen beperken.
– langdurige, zittende meditatie.

Geschikt voor beginners

Yin Yoga is bijzonder geschikt voor yoga-beginners, omdat de houdingen niet moeilijk uit te leggen zijn. Daarom adviseren wij nieuwkomers in de Yogashala altijd om Yin Yoga te proberen. Je ervaart daarin snel wat yoga en ‘quiet practice’ voor je kunnen doen.
Kom gerust eens langs voor een proefles of volg onze introductiecursus.