Mogelijke inhoud privé lessen

Hieronder vindt je een aantal mogelijke invullingen voor privélessen. Het zijn voorbeelden van steeds terugkerende thema’s waaraan ik in de loop van de jaren in talloze lessen met klanten heb gewerkt. Daarbij houd ik respectvol en oplettend rekening met de behoeften, mogelijkheden en wensen van ieder individu. ~ Anke Mein

over de docente

Werk en stress – ontspannen omgaan met een uitdagend beroepsleven

Vanuit ontspanning tot meer productiviteit komen

Velen van ons hebben te maken met druk en uitdagend werk dat stress en daaraan gerelateerde klachten met zich meebrengt. In deze privé-lessen richten we ons op stap-voor-stap-ontspanning. We gebruiken bewegingen en houdingen uit verschillende yoga-stijlen. Elke oefening is gericht op het (opnieuw leren van) ontspannen en (preventief) omgaan met stress. De docent stelt telkens opnieuw zorgvuldig een les samen, die past bij hoe de student zich voelt.

Het effectief beoefenen van yoga kan helpen om je (weer) energiek te voelen en om rustmomenten te ervaren. Zo kan uit een gevoel van spanning een gevoel van welzijn ontstaan. Het doel van deze lessen is dat je, n.a.v. de yoga-ervaringen, in je dagelijkse werk- en privé-leven vaker en makkelijker tot ontspanning komt.

Freeing the Breath

Er bestaat niet zoiets als een verkeerde ademhaling.
Het ritme, de duur van in- en uitademing en een zachte of gespannen adem zijn een expressie van wat er in je leven gebeurt. Onze manier van leven kan stress en spanning met zich meebrengen, die we vaak moeilijk weer kwijt raken. Die spanning heeft weer invloed op de ademhaling en kan als onprettig ervaren worden.

Methodiek: Door yoga-houdingen af te wisselen met eenvoudige, repeterende bewegingen trigger je het lichaam om geleidelijk spanning los te laten. Zo kan er zachtheid en ruimte ontstaan, wat een gunstige uitwerking heeft op de ademhaling. De focus ligt op het aanreiken van ‘tools’ voor ontspanning, zodat deze in het dagelijks leven geïntegreerd kunnen worden. De onderdelen en gebruikte technieken in ‘Freeing the Breath’ zullen per les variëren zodat deze volledig de behoefte van de cliënt voldoen.

De kracht van Yoga bij het herstellen van burn-out

Tussen in beweging komen en vermoeidheid ligt een dunne lijn.

Ontspanning en rust, dat is focus van deze speciale lessen. Een burn-out betekent vaak dat je minder fut hebt en dingen niet echt makkelijk opneemt. Daarom duurt een les niet langer dan 60 minuten en houden we de bewegingen simpel en toegankelijk. De oefeningen zijn ontspannend en tegelijk energie-opbouwend en aardend.

De lesinhoud zal per keer variëren. De docent stemt de inspanning af op hoe moe of energiek de cliënt zich die dag voelt en hoe de progressie in grote lijnen verloopt. We creëren in deze lessen bewust ruimte om te praten, als daar behoefte aan is. De docente zal in elk geval steeds om feedback vragen, zodat er een nauwe samenwerking met de beoefenaar kan ontstaan.

Verlichting van fysieke klachten

Beweging met aandacht, intentie en kennis bevordert genezing.
Als je een fysieke klacht of blessure hebt, ontstaat de neiging om het gekwetste lichaamsdeel te ontzien. Daarom richten we in deze les onze aandacht op het gehele lichaam, inclusief het deel waar pijn of ongemak zich manifesteert. Het doel is om het complete lijf in eenvoudige bewegingen en houdingen te integreren. Als het lichaam weer als een geheel ervaren wordt en het minder functionele lichaamsdeel optimaal wordt ondersteund, kan de kracht van genezen plaatsvinden.

Methodiek: Dit zijn echt privé-lessen op maat, waarin houdingen en bewegingen uit verschillende yoga-stijlen toegepast kunnen worden. De docent stelt elke les zorgvuldig samen, rekening houdend met de klacht, de progressie van genezing en de feedback van de cursist. Voorbeelden van fysieke klachten die voor deze les in aanmerking komen zijn o.a. beperkte bewegingsvrijheid in gewrichten (schouder, knie, pols, heup etc.), (onder)rugklachten en nekklachten.